Kom bort från den tidskrävande och ineffektiva personalplaneringen
Manuell och tidskrävande planering som gör det svårt att vara flexibel
Ingen koppling till tidrapportering vilket gör löneprocessen sårbar
Svårt för medarbetarna att påverka sitt schema och få en överblick
Upplev lugnet med ett schemaläggningsprogram som alltid är uppdaterat
Enkel hantering av viktiga händelser och regler
Automatisera den löpande schemaläggningen
Smidigt att ändra och tillsätta nya arbetspass
Enkel uppföljning och löneberäkning enligt kollektivavtal
Snabba ändringar och tydlig kommunikation
Även om grundschemat täcker majoriteten utav schemabehovet så händer det alltid saker i verksamheten som kräver snabba ändringar och tydlighet i kommunikationen till medarbetarna så att alla är med på vem som ska arbeta och när.
Funktioner som underlättar
- Skicka digitala passförfrågningar på lediga pass
- Låt medarbetarna ansöka om att byta pass med varandra
- Smidig drag & drop som gör det enkelt att ändra i schemat
- Automatisk synk till medarbetar-appen så att alla vet när (och var) de ska arbeta.
Slipp manuella löneberäkningar
Vi har byggt ett fullskaligt personalhanteringssystem som anpassas utifrån er verksamhet. Vi anpassar till exempel beräkningar så att de följer era kollektivavtal men även era lokala överenskommelser.
🔐 Säker stämpelterminal som säkerställer korrekta tidrapporter
⚙️ Molnbaserat system med automatiska beräkningar
🗓️ Automatisk schemaläggning som underlättar personalplaneringen
✅ Export till nästan alla svenska lönesystem, och kopplingar med många HR-system
App för personalen där de enkelt kan se sitt schema, svara på passförfrågningar, ansöka om passbyten och ledighet.
Timeplan har funnits sedan 2006 och vi har under resans gång anpassat produkten så att den passar mindre företag så små som 5 anställda – men även stora multinationella bolag med över 5000 anställda.
Som admin sparar du flera timmar varje vecka med eliminerad administration
Och medarbetarna slipper krångliga scheman, tidskrävande excel-tidarpporter och osäkerhet i löneberäkningen.
Användarvänligt & snabbt
Det är lätt att inte ta tillräcklig hänsyn till användarvänlighet och hastighet när man tittar på ett nytt system. När man sen sitter med ett system och ska använda det varje vecka så vill man dock inte störa sig på systemet för att det är krångligt eller långsamt.
Anpassningsbart
Vi strävar efter att anpassa systemet till er. Det ska kännas som ert system. Därför lägger vi betydligt mer vikt vid anpassningar, framförallt när det kommer till kollektivavtalsberäkningar och automatiseringar.
Uppdateringar & nya funktioner
Som Timeplan-kund får du alltid ta del av våra senaste uppdateringar och möjlighet att använda nya smidiga funktioner. Vi lanserar vanligtvis uppdateringar varannan vecka.
Kunnig & snabb support
Skulle något mot förmodan gå fel eller om du bara skulle behöva hjälp med något så finns vår support som stöd. Vi har ungefär 10 anställda på supporten, alla sitter på samma kontor och pratar både svenska och engelska.
Vi funkar för de flesta branscher, men extra bra för:
Vård & omsorg
Hotell & restaurang
Detalj & dagligvaruhandel
Tillverkning & produktion
Transport
E-handel & lager
Lokalvård
Säkerhet
Skola & utbildning
Jordbruk
Priser
Timeplan
Schemaläggning person- och avd
Tidrapportering
Kollektivavtal standard
App för medarbetare
Rapportpaket
Anställningsbevis för er bransch
Personalliggare
Upplev fördelarna med alla delar av Timeplan
Timeplan är inte bara ett kraftfullt schemaläggningsprogram, vi har sedan 2006 utvecklat ett system som underlättar samtliga delar av personalhanteringen
1. Schemaläggning
Använd Timeplan för att skapa scheman för din personal. Smidiga funktioner gör det enkelt att skapa ett tydligt och översiktligt schema.
Automatiska grundscheman
Låt Timeplan göra majoriteten av arbetet med att skapa scheman för din personal. Timeplan håller automatiskt koll på de olika veckorna du ställer in och andra parametrar som ska ligga till grund för schemat.
Semester & ledighetsplanering
I appen som medarbetarna har tillgång till kan de enkelt ansöka om semester/ledighet – du ser smidigt i adminportalen när du får en ny ansökan och kan i visuella vyer enkelt planera ledigheterna så att det passar verksamheten så bra som möjligt.
Budget, nyckeltal & prognos
Använd budget, nyckeltal och prognosfunktionerna för att förbättra personalplaneringen i förhållande till verksamhetens behov.
- Skapa olika budgetar, du kan skapa olika budgetperioder så att du t.ex. använder fler timmar/personalkostnader under högsäsong jämfört med lågsäsong men att du fortfarande har koll på helårets budget.
- Skapa anpassade nyckeltal utifrån data i Timeplan och/eller importerad data – nyckeltalen kan anpassas till stor grad efter era KPI:er eller verksamhetsmål.
- Använd vår avancerade prognosfunktion som beräknar till hög träffsäkerhet framtida personalkostnader utifrån planerade timmar, OB, helgdagsersättningar, och mycket mer.
Smidig hantering av extrabemanning
Gör det enkelt för medarbetarna att påverka sitt arbetsliv samtidigt som du som administratör lägger mindre tid (och stress) på att fixa bemanningen när någon är sjuk eller när du bara behöver fler personer på jobbet.
- Digitala passbyten gör det smidigt för medarbetarna att ansvara för att hitta ersättare för sitt pass.
- Digitala passförfrågningar gör att du som administratör kan skicka ut förfrågningar direkt till medarbetarnas mobilapp och snabbt få svar om de kan ta ett pass eller inte.
2. Tidrapportering
Det finns flera typer av möjliga sätt att tidrapportera i Timeplan. Det vanligaste är någon form utav stämpling, antingen digital eller via en fysisk enhet som sätts upp.
Stämpelterminal (Fingeravtryck/RFID)
En stämpelterminal med fingeravtrycksläsare gör det möjligt för er att få den högsta möjliga säkerheten i tidrapporteringsprocessen.
RFID gör det möjligt att använda samma tagg som inpassering som identifiering för stämpelklockan vilket gör processen säker och enkel för medarbetaren.
Timeplan är unik på marknaden genom att erbjuda denna terminal i samband med ett molnbaserat personalhanteringssystem som ger flertalet fördelar jämfört med andra stämpelklockor som inte har realtidskoppling mot individens schema, kollektivavtal, etc.
Stämpelterminal (Kod)
Vår instegsmodell är en stämpelterminal med touchskärm där medarbetaren knappar in sitt anställningsnummer eller personlig kod för att identifiera sig. Stämpelterminalen är kopplad i realtid mot medarbetarens schema och hanterar automatiskt alla beräkningar som hör till lön.
Mobilstämpling (WiFi-låsning / GPS)
Det blir allt vanligare att erbjuda mobilstämpling för medarbetare. Det är en flexibel lösning som funkar för både kontorspersonal som resande säljare.
I vår lösning går det att lösa stämplingsfunktionen till ett eller flera WiFi för att öka säkerheten. Det går även att slå på GPS-positionering vilket gör det möjligt att se platsen där stämplingen skett.
Appen för medarbetare går såklart att använda även om man är utanför WiFi eller inte har mobilstämpling aktiverat.
Avvikelserapportering / Förtroendetidare
Ett vanligt tidrapporteringssätt för t.ex. förtroendetidare är att enbart ange avvikelser från ens schema. I Timeplan görs detta smidigt via mobilappen. Administratören ställer in tidrapporteringssätt för medarbetaren som sen får funktionen aktiverad i sin app.
3. Löneberäkning & Export
Timeplan är uppdaterat med kollektivavtal och lokala överenskommelser och beräknar automatiskt lönen som sedan exporteras med några knapptryckningar till ert lönesystem.
Export till Lön
Nästan samtliga kunder har export till ett lönesystem i sin Timeplan. Detta för att underlätta och öka träffsäkerheten i löneprocessen. Timeplan beräknar automatiskt alla löner (i tid) enligt ett eller flera kollektivavtal/lokala avtal och exporterar detta till lön som omvandlar t.ex. 1h OB till motsvarigheten i kr.
Dessa är de vanligaste lönesystemen vi integrerar med:
- Crona Lön
- Fortnox Lön
- Kontek Lön
- Visma 300/600
- Visma Agda
- Hogia Lön (Plus)
- Svensk Lön
- SD Worx
- Flex Lön
HR-funktioner (Digital signering, rapporter)
Det finns flertalet funktioner i personalhanteringssystemet som underlättar administrationen, dels för dig som administratör men även för medarbetarna.
- Digital signering av anställningsbevis med BankID – avtalet sparas sedan automatiskt under medarbetarens profil och kan även ses från medarbetarappen
- Anpassningsbara rapporter för prognoser, uppföljning och realtidsläge. T.ex. sjukfrånvaro-rapport, detaljerad lönerapport, årsarbetstidsrapport, ATK-rapporter, och många fler.
- Kompetens/utbildning – håll koll på kompetenser/utbildningar och giltighet – kan även användas som stöd i schemaplaneringen.
- Utrustning – håll koll på utkvitterad utrustning
- Meddelanden – skicka och ta emot meddelanden (kan skickas till appen och stämpelterminalen)
- Kommentarer – skriv kommentarer om t.ex. lönesamtal eller utvecklingssamtal.